Trening ogólnorozwojowy

Wstęp

Nie każdy kto przychodzi na siłownię ma za główny cel rozwój masy mięśniowej czy odchudzanie. Bardzo duże grono osób chce ćwiczyć fizycznie po to by poprawić swój ogólny stan zdrowia, być bardziej sprawnym oraz mieć więcej energii. Ćwiczenia fizyczne mogą być również elementem niwelującym stres. Dla osób, które cenią sobie bardziej wspomniane wcześniej zalety najlepszym rozwiązaniem będzie trening personalny uwzględniający ćwiczenia ogólnorozwojowe. Jest to też sposób na powrót do ćwiczeń po przerwie lub w ogóle rozpoczęcie regularnych ćwiczeń w siłowni. Obecnie ćwiczenia na siłowni nie są domeną osób które chcą posiadać olbrzymią muskulaturę, dlatego też personalne treningi ogólnorozwojowe zyskują tak dużą popularność, trend ten jest widoczny bardzo mocno w Warszawie.

 

Opis

 

Trening ogólnorozwojowy jak sama nazwa wskazuje ma na celu nasz wielopłaszczyznowy rozwój. Bardzo mocny nacisk podczas treningu tego rodzaju powinniśmy położyć na naukę wzorców ruchowych i doskonalenie techniki ćwiczeń, intensywność i obciążenie treningowe będzie miało w tym przypadku drugorzędne znaczenie. Za najbardziej popularny system treningu rozwojowego uchodzi wykonywanie 3 jednostek treningowych w skali tygodnia pomiędzy, którymi uwzględniamy minimum 1 dzień przerwy. Tego rodzaju ćwiczenia mają za cel wzmocnić nasze ścięgna i stawy oraz przygotować nas do bardziej intensywnych treningów. Zaleca się aby początkowo ćwiczenia z obciążeniem w przypadku treningu ogólnorozwojowego były wykonywane na maszynach izolowanych, natomiast złożone i funkcjonalne ruchy wykonujemy z ciężarem własnego ciała. W kolejnych etapach zastępujemy maszyny izolowane wolnymi ciężarami.  

 

Trening ogólnorozwojowy powinien uwzględniać ćwiczenia siłowe, funkcjonalne, zwinnościowe oraz plyometryczne, wytrzymałościowe o umiarkowanej intensywności. Najlepiej aby poprawność ćwiczeń była skontrolowana przez trenera personalnego, pomoże nam to zmniejszyć ryzyko kontuzji oraz osiągać zamierzone efekty.

 

Zalety treningu ogólnorozwojowego

 

    • wzmocnienie mięśni i stawów
    • poprawa wydolności naszego organizmu
    • spowolnienie procesów starzenia
    • usprawnienie funkcjonowania hormonów
    • przygotowanie do treningów o większej intensywności
    • lepsze samopoczucie oraz zwiększa witalność
    • zanik bólów pleców, kolan
    • spalanie kalorii
    • przyspieszenie redukcji tkanki tłuszczowej

 

Ćwiczenia ogólnorozwojowe

 

Jako trener personalny w czasie zajęć ogólnorozwojowych staram się łączyć elementy różnych systemów treningowych w celu zmaksymalizowania efektów oraz przełamania rutyny w ćwiczeniach. Z doświadczenia wiem, że takie podejście do tematu najbardziej procentuje w postaci systematyczności oraz efektów moich podopiecznych.

 

Gama ćwiczeń jakie wykonujemy podczas treningów personalnych mających na celu ogólny rozwój jest bardzo duża, poniżej przedstawiam niektóre z nich:

Przysiady TRX – dla osób które nigdy nia miały styczności z treningiem w siłowni pomoc przy wykonaniu tego podstawowego wzorca ruchowego w postaci taśmy podwieszanej bardzo ułatwia jego prawidłowe wykonanie. Zasady tego ćwiczenia są takie jak przy klasycznym przysiadzie z tym, że posługujemy się siłą naszych rąk dzięki czemu przygotowujemy nasze stawy kolanowe do dużo większych obciążeń

 

Rozpiętki na maszynie butterfly – tak jak pisałem początkowo obciążenie wykorzystujemy tylko przy ćwiczeniach izolowanych, pomaga to wyrobić czucie mięśniowe oraz opanować prawidłową technikę.

 

Wykroki w miejscu – najłatwiejsza forma tego ćwiczenia, początkowo robimy je bez obciążenia, w miejscu.

 

Wyciskanie na maszynie typu hammer – nauka prawidłowego ruchu oraz czucia mięśniowego przy wykonywaniu tego ćwiczenia zaprocentuje poprawnym wykonywaniem go na ławce płaskiej z wolnym ciężarem. Największą zaletą maszyn izolowanych jest to, że wyznaczają nam prawidłowy tor ruchu.

 

Wypychanie nóg na suwnicy – jeśli nie jesteśmy w stanie zrobić prawidłowego przysiadu warto jest w początkowym etapie treningu zastąpić go tym ćwiczeniem, mamy tutaj możliwość większej manipulacji ciężarem. Jeśli przy przysiadach TRX bolą nas kolana lub ciągniemy zbyt mocno rękami warto jest rozpocząć trening nóg od wypychania na suwnicy, gdy nasze kolana i mięśnie będą wzmocnione możemy przejść do bardziej złożonych ćwiczeń. Jest to świetna opcja dla osób otyłych

 

Trening ogólnorozwojowy w stolicy

 

Jeśli zaczynasz przygodę z ćwiczeniami fizycznymi serdecznie polecam skontaktować się z trenerem personalnym, nauczy Cię on jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia i dobierać ich intensywność, znalezienie miejsca nie będzie problematyczne ponieważ tego rodzaju trening można wykonać na każdej siłowni, dokładając do tego fakt, że w Warszawie są one na każdym rogu to rozpoczęcie ćwiczeń staje się jeszcze łatwiejsze. Jeśli chce umówić się ze mną na personalny trening funkcjonalny to zapraszam do siłowni CityFit w Sadyba Best Mall


Zobacz także pozostałe rodzaje treningów

Dodaj komentarz