Trening kierunkowy

Spis treści:

Czy każdy może wykonywać trening priorytetowy?

Metoda treningowa przeznaczona dla osób co najmniej średniozaawansowanych u których pojawiają się dysproporcje, które mogą wynikać z cech osobniczych, nieprawidłowej techniki lub braku mobilności. Zakłada ona wzrost objętości treningowej na partie mięśniowa która jest mniej rozwinięta od pozostałych, jednakże nie jest to jedyna ny sposób, w bardzo wielu przypadkach wystarczy popracować podczas treningu personalnego nad prawidłowa techniką, co zaprocentuje rozwojem odstającej partii. W przypadku osoby, która nigdy wcześniej nie miała styczności z treningiem siłowym co do zasady nie zdarza się dysproporcja ponieważ nie sposób ocenić jest która partia mięśniowa nie będzie się prawidłowo rozwijać. Jeśli ewidentne jakiś obszar Twojego ciała rozwija się gorzej niż inne w pierwszej kolejności umów się z trenerem osobistym i popracuj nad prawidłową techniką, jeśli pomimo poprawy wzorca ruchowego dana partia po 2-3 miesiącach dalej nie będzie rozwijać się jak reszta ciała należy rozpocząć trening kierunkowy. Należy jednak w pierwszej kolejności zdać sobie sprawę z prawidłowych proporcji ludzkiego ciała, osoba ważąca 70kg nie będzie miała 48 cm w obwodzie ramienia, to że czasem zdarzają się anomalie i ktoś ma nadmiernie rozbudowana grupę mięśniową nie oznacza że nasze ciało rozwija się źle i powinniśmy dążyć do takich samych efektów.

Opis

Trening kierunkowy zakład wzrost objętości czyli ilości serii roboczych i tym samym przerzucanych kilogramów w skali tygodnia przy użyciu danej grupy mięśniowej. Tego rodzaju zabieg ma na celu rozwój partii, która odstaje. W przypadku osoby średnio zaawansowanej 10 serii roboczych w skali tygodnia będzie generowało objętość potrzebną do utrzymania masy mięśniowej. Najbardziej optymalnym sposobem dla większości osób będzie wykonywanie 11-12 serii roboczych w skali tygodnia na każdą partie oprócz tej priorytetowej (oczywiście wliczając w to ćwiczenia wielostawowe w których uczestniczą dane mięśnie np. Podciąganie – biceps, wyciskanie leżąc – triceps) natomiast partia, na której rozwoju nam zależy powinna być ćwiczona w przedziale 14-15 serii w skali tygodnia. Takie rozwiązanie pozwoli nam budować całe ciało a nie tylko partie która nas interesuje.

Zalety treningu kierunkowego

  • Poprawa wizualna naszyć słabych partii mięśniowych
  • Wzrost siły we wszystkich ćwiczeniach
  • Lepsze proporcje sylwetki
  • Urozmaicenie treningowe

Ćwiczenia ukierunkowane na rozwój danej partii mięśniowej

Dobór ćwiczeń będzie zależny od tego jaki obszar naszego ciała musimy poprawić, obiektywnie powinien to ocenić nasz trener indywidualny. W treningu kierunkowym musimy pamiętać o podstawach czyli wywołaniu napięcia mechanicznego – za co będą odpowiadać ćwiczenia wielostawowe z dużym PCM, stresu meraboliczego – dzięki czemu utrzymujemy prawidłową objętość po to by wywołać hipertrofię miofibralną i sarkoplazmatyczną. Monitorowanie postępów słownych przez trenera personalnego będzie tutaj również kluczowe.

Jeśli zależy nam a poprawie klatki piersiowej powinniśmy wykonywać następujące ćwiczenia

  • Wyciskanie leżąc
  • Pompki na poręczach
  • Wyciskanie hantli na skosie dostaniem
  • Wyciskanie na maszynie izolowanej na klatkę piersiową

W przypadku gdy naszym słabym ogniwem są bicepsy powinniśmy

  • Podciągać się podchwytem
  • Wykonywać uginania ramion stojąc
  • Uginanie z dotacją nadgarstka siedząc

W przypadku gdy nie jesteśmy zadowoleni z rozmiaru naszych ud musimy wykonywać

  • Przysiady
  • Wypychanie nóg na sównicy
  • Wykroki

Wybór odpowiedniego zestawu ćwiczeń będzie zależał od naszych indywidualnych preferencji i możliwości, to że dany system treningowy działa na daną osbę nie znaczy, że u nas również się sprawdzi. Spersonalizowany plan treningowy który będzie przez nas konsekwentnie wykonywany i będzie najbardziej nam odpowiadał to gwarancja sukcesu dlatego też najlepszym sposobem jest zgłoszenie się do trenera osobistego, który przygotuje zestaw ćwiczeń kierunkowych oraz nauczy nas poprawnej techniki ich wykonywania w Warszawie każda siłownia oferuje tego rodzaju usługi. Nie możemy porównywać się do innych i sugerować się rozwiązaniami, które im pomogły, każdy z nas ma inne predyspozycje, dostępność czasową, niektórzy posiłkują się sterydami anabolicznymi a jeszcze inni poprawili mankamenty sylwetki gdy nauczyli się prawidłowo ćwiczyć bo dysproporcja wynika ze złego wykonywania ćwiczeń. Konieczne jest znalezienie rozwiązania najbardziej optymalnego dla nas, dobry trener personalny będzie w stanie wspólnie z nami takie wypracować.

Czy wszędzie możemy wykonywać trening kierunkowy?

W każdej siłowni. Serdecznie zapraszam na treningi personalne w klubie CityFit w galerii Sadyba Best Mall na warszawskim Mokotowie. Jeśli masz dysproporcje sylwetkowe to wspólnie je zdiagnozujemy, popracujemy nad prawidłową techniką a w sytuacji gdy problem będzie bardziej zaawansowany wypracujemy odpowiednie rozwiązanie. Doświadczenie osobiste oraz w zawodzie trenera indywidualnego nauczyło mnie, że bardzo dużo możemy poprawić swoją ciężką pracą pomimo ograniczeń genetycznych, oczywiście jeśli zostaniemy dobrze pokierowani.