Trening dynamiki

Spis treści:

Co daje poprawa dynamiki?

Poprawa mocy to aspekt na którym zależy zawodnikom wielu dyscyplin sportowych od piłki nożnej, przez siatkowe i piłkę ręczna po sporty walki a nawet kulturystkę. Zwiększenie siły eksplozywnej jest wynikiem umiejętności rekrutowania do pracy jednostek motorycznych odpowiedzialnych za jak najszybszy skurcz i rozkurcz mięśnia. Poprawa dynamiki przełoży się na:

  • Szybszy bieg
  • Wyruszy wysko
  • Większa siła rzut
  • Większa siła ciosu
  • Mocniejsze kopnięcie
  • Poprawę wyników siłowych
  • Przełamanie stagnacji

Jak widać trening siły eksplozywnej stanowi bardzo ważny element i warto go uwzględnić w trakcie naszej przygody z siłownią. W nauce podstaw tego rodzaju treningu nieoceniona może okazać się opieka trenera personalnego i skorzystanie z zajęć indywidualnych na siłowni. Trener osobisty pokaże nam prawidłowa technikę, sposób wykonania oraz przygotuje spersonalizowany zestaw ćwiczeń a także zadba o najwyższy poziom motywacji i mobilizacji. O tym, że trening dynamiki jest bardzo ważny świadczy to, że obecnie praktycznie każdy klub sportowy posiada trenera od przygotowania motorycznego i dynamiki, co przekłada się na wyniki zawodników. Ma na celu zwiększanie zdolności układu nerwowego do jak największego rekrutowania jednostek motorycznych.

Charakterystyka

Metodyka treningowa ukierunkowana na rozwój dynamiki zakłada jak najszybsze wykonanie fazy ekscentrycznej i koncentrycznej przy zachowaniu napięcia mięśniowego. Technika wykonywania ćwiczeń  w przypadku tego rodzaju aktywności jest niezwykle ważna ponieważ jeśli w czasie wykonywania ruchu będziemy szarpać całym ciałem i machać obciążeniem to nie przełoży się to w żaden sposób na poprawę siły i dynamiki a może skutkować kontuzjami lub urazami. Podczas treningu dynamiki naszym celem jest wygenerowanie jak największej siły w jak najkrótszym czasie, jest to osiągnięcie jak największego przyrostu siły w możliwie jak najkrótszej jednostce czasowej czyli generowanie jak największej mocy. Umiejętność ta bardzo mocno wpływa na wyniki sportowe w wielu dyscyplinach. Poprawa tzw. Gwałtownych ruchów przekłada się na sile i moc sportowca. Celem takiego treningu jest zmiana profilu włókien mięśniowych oraz poprawa wytrzymałości ścięgien. Poprawa eksplozywności wynika z poprawy szybkości z jaką nasz układ nerwowy przesyła potencjał czynnościowy do włókien mięśniowych oraz jak dużo jest w stanie rekrutować do pracy. Aby to osiągnąć musimy wywołać maksymalny skurcz tężcowy prowadzący do użycia całej siły jaką dana jednostka motoryczna dysponuje. Zadaniem trenera personalnego jest dobór odpowiednich ćwiczeń oraz sposobów treningowych aby dany efekt osiągnąć.

Oczywiście aby to osiągnąć w początkowej fazie treningu musimy skupić się na zbudowaniu bazy siłowej aby potem móc ją wykorzystywać możliwie jak najszybciej. Aby zbudować bazę siłową musimy w pierwszej kolejności nauczyć się rekrutować jak największa ilość włókien mięśniowych, a następnie starać się wykonać to jak najszybciej.

Metody poprawy dynamiki

Najlepszym rozwiązaniem jest tutaj skracanie fazy koncentrycznej , czyli szybkości z jaką przyczepy naszych mięśni zbliżają się do siebie. Tego rodzaju trening ma na celu stymulację włókien mięśniowych szybkokurczliwych. Jest to nauka konwertowania siły w moc. Trener osobisty powinien uwzględnić wielopłaszczyznowy rozwój naszej dynamiki. W tym celu możemy bazować na następujących metodach:

  • Metoda stałego napięcia – gdzie pracujemy na CMP rzędu 40-80% i staramy się skracać czas fazy koncentrycznej przy zachowaniu czasu fazy ekscentrycznej
  • Metoda balistyczna – obciążenia jest dużo mniejsze niż ciężar maksymalny jednakże staramy się jak najszybciej wypchnąć ruch
  • Metoda oporowa – rozwija siłę oraz możliwości układu nerwowego w końcowej fazie ruchu, ponieważ opór wzrasta wraz z końcem fazy pozytywnej, jest to odwrócenie klasycznego wykonywania ruchu gdzie im bliżej siebie znajdą się nasze przyczepy tym większym potencjałem siłowym dysponujemy. Świetnym rozwiązaniem w tym wypadku są gumy oporowe.
  • Metody plyometryczne

Kluczowym elementem oprócz odpowiedniego doboru metod oraz periodyzacji ich wprowadzania jest prawidłowa technika dzięki której będziemy w stanie w pełni wykorzystywać nasz potencjał. Podczas zajęć personalnych, trener osobisty powinien korygować wszelkie błędy i motywować nas do pełnego zaangażowania. To właśnie w gestii trenera indywidualnego leży dopasowanie aktywności do naszych celów ponieważ tenisista będzie w inny sposób rozwijał siłę eksplozywną niż bokser czy ciężarowiec.

Gdzie w Warszawie można odbyć zajęcia indywidualne rozwijając dynamikę z trenerem personalnym?

Trenowanie siły eksplozywnej najlepiej wykonywać w dobrze zaopatrzonym klubie fitness lub sali do crossfitu. Do tego rodzaju treningu potrzebujemy odpowiedniej przestrzeni oraz sprzętu, który znajdziemy w tego typu miejscach na mapie Warszawy. Zajęcia z trenerem osobistym nie, są dzisiaj na porządku dziennym i nie stanowią domeny milionerów i celebrytów, tego rodzaju usługi oferują nam praktycznie wszystkie warszawskie siłownie, dlatego znalezienie potencjalnego kandydata teoretycznie nie będzie trudne. Niestety gorzej jest ze znalezieniem odpowiedniej osoby, jak tego dokonać napisałem poradnik. Będąc trenerem personalnym preferuje prowadzenie zajęć indywidualnych w siłowni CityFit przez wzgląd na jakość sprzętu, otwarcie całą dobę oraz świetną lokalizację.

Dodaj komentarz