Trening z trenerem personalnym. Jakie są jego zalety?

Spis treści:

Jak się przygotować do treningów personalnych?

Indywidualny plan zywieniowy

Do rozpoczęcia treningów personalnych powinniśmy być właściwie przygotowani po pierwsze:

  1. powinniśmy zrobić badanie krwi i moczu
  2. zrobić pomiary masy ciała na czczo np. waga, obwód pasa (tylko takie są miarodajne)
  3. poinformować trenera o kontuzjach lub chorobach
  4. określić swój cel

Niegdyś ćwiczenie z trenerem personalnym było zarezerwowane dla celebrytów lub niezwykle majętnych osób, obecnie praktycznie każda warszawska siłownia oferuje tego rodzaju usługi.Na taki stan rzeczy wpływa:

  • większa świadomość społeczeństwa związana ze zdrowiem
  • chęć posiadania wysportowanej sylwetki
  • uwolnienie zawodu trenera personalnego
  • moda na sportowy tryb życia

Co daje mi trening personalny?

zalety treningow personalnych

Należy zaznaczyć, że trenowanie personalne pozwala nam uzyskać znacznie lepsze efekty w znacznie krótszym czasie, do tego opieka profesjonalisty gwarantuje nam bezpieczeństwo niwelując ryzyko kontuzji. Jeśli rozpoczynamy współpracę z dobrym trenerem personalnym możemy liczyć na to, że nasze ciało zmieni się diametralnie a my będziemy zadowoleni ze swojego wyglądu.

Niestety wiele osób błędnie myśli, że treningi personalne to strata pieniędzy ponieważ sami mogą ściągnąć gotowy plan treningowy i obejrzeć w internecie film instruktażowy jak trenować. Niestety zazwyczaj tak to nie działa i osoby, które dopiero zaczynają z siłownią dopiero po około 3 latach powoli rozpoczynają efektywne ćwiczenia ( jeśli oczywiście do tej pory wytrzymają z dietą i ćwiczeniami), powtórzenie danego wzorca ruchowego nie jest równoznaczne z ćwiczeniem w sposób prawidłowy, to samo tyczy się diety, potwierdzi to każdy długoletni bywalec na siłowni.

Podczas treningów personalnych:

  • uczymy się poprawnej techniki ćwiczenia
  • trener czuwa nad naszym bezpieczeństwem i efektywnością treningu
  • jesteśmy zmotywowani do intensywnej pracy
  • trener przygotowuje dla nas personalny plan ćwiczeń
  • ćwiczymy z odpowiednią intensywnością
  • trener czuwa nad poprawnością wykonywanych ćwiczeń
  • ćwiczymy z odpowiednim obciążeniem, które jest dobrane przez naszego trenera
  • mamy dobraną odpowiednio intensywność treningową
  • nie tracimy czasu na szukanie odpowiednich ćwiczeń i zbyt długi odpoczynek

Jak przebiega prawidłowy trening personalny?

trening na siłowni

Jeśli na pierwszym spotkaniu z trenerem ustalicie już Twoje cele, ponifoemujesz go o przeciwwskazaniach lekarskich i odeślesz uzupełniony formularz dietetyczno – treningowy, który pozwoli mu przygotować odpowiedni dla Ciebie zestaw ćwiczeń to możecie przejść do wprowadzającego treningu personalnego.

Etapy współpracy treningowej

Faza pierwsza wstępna, jest to wywiad z podopiecznym , taki wywiad może zostać przeprowadzony drogą mailową lub telefonicznie pozwoli to trenerowi z którym podejmujesz współpracę lepiej sprostać Twoim oczekiwaniom plus na pierwszym treningu będziecie mogli przejść do dalszych etapów. Te informacje powinien uzyskać do Ciebie Twój trener personalny

  • wywiad medyczny (przeciwwskazania lekarskie, problemy zdrowotne)
  • opis trybu pracy i codziennych nawyków
  • określenie rytmu dobowego, ile czasu przeznaczasz na sen, czy budzisz się wyspany
  • opis preferencji i nawyków żywieniowych (ile posiłków spożywasz, ile dziennie wody pijesz?)

Faza właściwa trening:

  • Rozgrzewka (przygotowujecie tutaj stawy, powięzi, mięśnie do wysiłku) po pierwsze rozgrzewka zwiększa możliwości wysiłkowe po drugie zmniejsza ryzyko kontuzji oraz pozytywnie nastraja nas do treningu, najlepiej abyś we własnym zakresie wykonał rozgrzewkę ogólną (orbitrek, ergometr) a rozgrzewkę właściwą zrobicie na początku treningu personalnego.
  • Trening główny, gdzie pracujecie na większym procencie ciężaru maksymalnego, z większą objętością, oraz wykonujecie serie bazowe. Jest to najważniejsza i najdłużej trwająca faza treningu, ćwiczenia jakie będę wykonywane zależą oczywiście od Twoich preferencji, poziomu zaangażowania oraz celów treningowych.
  • Faza końcowa, ostatnia część treningu, ma na celu wyciszenie organizmy, zazwyczaj dobrym rozwiązaniem jest kilka serii rozciągających lub mozbilizujących, wszystko zależy od tego co najlepiej Cię uspokaja i czy trener personalny uzna, że takie rozwiązanie jest dla Ciebie optymalne

Trening personalny czy zajęcia grupowe?

przykładowy element wykorzystywany w treningu - uderzenie kolanem

Pod czas treningu personalnego trener poświęca nam całą swoją uwagę, dzięki czemu możemy osiągać lepsze efekty, taki rodzaj treningu jest zdecydowanie bardziej efektywny niż trening grupowy, gdzie staramy się naśladować ruchy instruktora, z różnym skutkiem.

Teoretycznie treningi personalne wydają się drogie, jeśli weźmiemy pod uwagę koszt 3 letniego karnetu na siłownie (tyle mniej więcej czasu zajmuje samodzielna nauka podstaw). Stracony czas na nieefektywne ćwiczenia i przeglądanie internetu. Niejednokrotnie koszty leczenia kontuzji oraz uregulowania gospodarki hormonalnej(same badania wstępne to wydatek kilkuset złotych!).

Po nieodpowiednio dobranych treningach i diecie to współpraca z trenerem personalnym wydaje się najbardziej opłacalną opcją. Współpraca gwarantuje nam efekty i bezpieczeństwo. Oczywiście, większość osób powie, że będą trenować z mniejszym obciążeniem i trochę lżej, aby uniknąć kontuzji – jednakże niestety taki trening nie będzie efektywny i nie przyniesie zamierzonych rezultatów. Dobry i doświadczony trener personalny jest w stanie proporcjonalnie dobrać ciężar, który gwarantuje postępy. Intensywność treningową, monitorować technikę oraz zniwelować ryzyko kontuzji.

Przez jaki okres powinniśmy ćwiczyć personalnie z trenerem?

czas dlugosc treningu

Wszystko zależy od tego jakie masz cele, przyjmuje się, że minimalny okres współpracy to 3 miesiące. Przez ten czas trener jest w stanie poznać nasze ciało, dobrać najbardziej efektywne metody treningowe i schemat żywienia. My natomiast zobaczymy pierwsze efekty plus wyrobimy sobie nawyk systematyczności. Oczywiście w tym czasie nie zbudujemy wymarzonej muskulatury lub nie schudniemy w bezpieczny sposób 20-30kg jednak opanujemy podstawy.

Jeśli zaczynamy współpracę z trenerem nie z nastawieniem, że chcemy opanować tylko podstawy to dobrym rozwiązaniem będzie podjęcie długofalowej współpracy. Oczywiście efekty jakie w tym czasie osiągniemy są w dużej mierze zależne od naszego zaangażowania.

Osoby które mają bardzo dużą nadwagę lub nigdy nie miały kontaktu ze sportem, raczej powinny zdecydować się na dłuższą współpracę. Szczególnie dotyczy to kobiet z zaburzeniami metabolicznymi i hormonalnymi. Zbyt szybka utrata wagi może doprowadzić do znaczącego pogorszenia stanu zdrowia plus zwiększyć ryzyko pojawienia się efektu jojo. Jeśli mamy do zrzucenia bardzo dużo kilogramów, to 12 miesięcy zazwyczaj jest minimalnym okresem jaki powinniśmy poświęcić na treningi personalne.

Oczywiście jeśli jesteśmy nastawieni na cel to czas współpracy z trenerem nie musi być z góry określony. Bardzo często gdy osiągniemy pierwsze z wyznaczonych celów treningowych, chcemy więcej. Wtedy warto jest usiąść z trenerem personalnym i określić co jeszcze chcemy osiągnąć. W każdej dziedzinie życia im bardziej ambitny cel, tym więcej dyscypliny i zaangażowania musimy włożyć aby go osiągnąć. W takiej sytuacji rola trenera personalnego jest jeszcze ważniejsza niż tylko pokazanie nam jak wykonać dane ćwiczenie.

W takiej sytuacji trener personalny staje się naszym mentorem i motywatorem, który z boku jest w stanie realnie ocenić nasze możliwości i wyłapać najsłabsze ogniwa. Analizuje on nasze postępy i programuje coraz bardziej zaawansowane treningi, które mają nas doprowadzić do celu. Takie chłodne, analityczne spojrzenie wprowadza zdrowy rozsądek i nadaje odpowiedni kierunek naszym staraniom.

Czy jeśli umiem już ćwiczyć warto dalej pracować z trenerem?

Kiedy już osiągniemy pierwsze z założonych efektów, myślimy, że damy radę trenować samodzielnie. Niestety brak opieki trenerskiej i podsycania w nas motywacji, skutkuje to spadkiem naszego zaangażowania i bardzo często wracamy do starych złych nawyków. Dobrym rozwiązaniem jest realna ocena naszych umiejętności, motywacji.

Wtedy też trzeba zastanowić się czy nie zasadne jest kontynuować współpracy z trenerem, która to gwarantuje nam osiąganie jeszcze lepszych efektów? Do tego, dalsze treningi personalne pomogą nam w tym, że dotychczasowa praca nie pójdzie na marne. Czy trener jest mi zawsze potrzebny?

Nie jest, ale nawet światowej klasy zawodnicy, sportowcy, oraz osoby, które posiadają świetnie wytrenowane sylwetki korzystają z pomocy personalnego mentora. Ktoś doświadczony zdecydowanie lepiej nas poprowadzi niż byśmy zrobili to sami. Ponadto tego rodzaju współpraca oprócz otrzymywania wiedzy od osoby od nas bardziej doświadczonej zapewnia ogromną motywacje. W Warszawie bardzo wiele osób współpracuje długofalowo z trenerami osobistymi.

Rodzaje treningów personalnych

Zobacz powiązane wpisy blogowe:

Tagi

Dodaj komentarz