Trening plyometryczny

Trening plyometryczny -charakterystyka treningu rozwijającego skoczność

Chcesz wyżej skakać? Rozpocznij treningi plyometryczne, oczywiście to nie jedyna zaleta tego rodzaju aktywności. Dzięki treningom ukierunkowanym na skoczność zdecydowanie poprawisz swoje wyniki w innych sportach

Spis treści:

Trening plyometryczny opis:

Za ojca nowoczesnego treningu plyometrycznego (skocznościowego) uważa się Freda Wilta, który to będąc biegaczem postanowił rozpocząć współpracę z radzieckimi trenerami. Stosowali oni techniki skocznościowo szybkościowe. Taki rodzaj treningu bazuje na naturalnym skurczu mięśnia zakładającym fazę ekscentryczną i koncentryczną. Personalny trening plyometryczny ma prowadzić do wygenerowania jak największej mocy co przełoży się na wyższy wyskok. Jak już pisałem w innym artykule bieg to przemieszczanie się za pomocą synchronicznych skoków. Dlatego też poprawa wyskoku przekłada się na polepszenie wyników biegowych.

Techniki eksplowyzne

Bardzo ważnym elementem w kontekście zdolności skocznościowych jest zminimalizaowanie czasu pomiędzy skurczem a rozkurczem mięśnia. Tego rodzaju efekt osiągamy dzięki technikom eksplozywnym pod czas treningu personalnego. Techniki eksplozywne stosowane w tego rodzaju treningu zakładają jak najszybsze przeniesienie ciężaru z punktu A do punktu B . Taki zabieg rozwija zdolność do generowania jak największej mocy i rekrutowania jak największej ilości jednostek motorycznych. Celem treningu pylometrycznego jest maksymalnie skrócenie czasu pomiędzy skurczem a rozkurczem mięśnia oraz generowania jak największej mocy w tym czasie. Dlatego też metody treningu plyometrycznego świetne zastosowanie znajdą jako uzupełnienie innych dyscyplin sportowych. Min: biegania, sportów walki, pływania czy gier zespołowych.

Zalety treningu plyometrycznego

  • poprawa pracy układu sercowo-naczyniowego
  • poprawa gospodarki tlenowej naszego organizmu
  • zwiększenie pojemności płuc
  • wspomaganie procesu utraty wagi
  • poprawa gospodarki hormonalnej i układu krążenia
  • wzmocnienie ścięgien, powięzi i stawów
  • poprawa szybkości i zwinności
  • wzrost siły
  • poprawa wyników w innych dyscyplinach sportowych

Przykładowe ćwiczenia wykonywane podczas personalnego treningu plyometrycznego

Tego rodzaju aktywność może być skoncentrowana na dolnych lub górnych częściach ciałą. Polecam połączenie tych aktywności ponieważ w każdej dyscyplinie sportowej całe ciało wpływa na efekt końcowy, biegacze doskonale wiedzą o tym, że praca rąk bardzo mocno wpływa na czas jaki osiągnął oraz ekonomikę całego biegu. Jako trener personalny podczas zajęć w warszawskich siłowniach z podopiecznymi którym zależy na poprawie zdolności skocznościowych najczęściej wykonujemy następujące ćwiczenia

  • burpees – padnij/powstań z wyskokiem. Dla bardziej zaawansowanych osób świetnym rozwiązaniem będzie dodatkowe obciążenie, oczywiście staramy się zrobić jak najszybciej serię składającą się z 10/15 powtórzeń
  • Skip A – bieg w miejscu z naprzemiennym unoszeniem kolan, który to wykonywany w maksymalnym tempie pomaga poprawić czas skurczu i rozkurczu mięśnia. Czas wykonywania ćwiczenia jest tutaj niezwykle ważny
  • Przysiad ze sztangą na karku z wyskokiem – staramy się jak najszybciej wykona powtórzenie z utrzymaniem prawidłowej techniki. Uczy nas to generowania jak najwięszkej mocy w krótkim czasie, oczywiście PCM powinien być odpowiedni.
  • Wskakiwanie na skrzynie z obciążeniem lub bez
  • Pompki z klaśnięciem lub eksplozywne wyciskanie sztangi
  • Rwania i podrzutu w maksymalnym tempie przy zachowaniu odpowiedniej techniki i PMC
  • Biegi z gumami oporowymi
  • podskoki z gumami oporowymi

Gdzie można wykonać trening plyometryczny

Najlepszym miejscem w Warszawie pod względem dostępności sprzętu będą siłownie, najlepiej oczywiście wybrać taką do której będziemy mieli najbardziej dogodny dojazd. Ponadto jeśli nie możemy dojść do niej to piechotę to możliwość zaparkowania samochodu. Taki wybór jest najlepszy ze względu na kultywowanie nawyku aktywności fizycznej. Reasumując Jeśli mało czasu i energii będzie nas kosztowało dotarcie na siłownie to duże prawdopodobieństwo, że łatwiej nam będzie się tam regularnie wybierać.

Trening plyometryczny aby był efektywny musi być jak każda aktywność fizyczna wykonywany regularnie. Kolejnym ważnym aspektem jest dostępność sprzętu i to żeby miejsce nam się podobało. Większość osób będzie czuła się lepiej w nowoczesnych klubach fitness niż w piwnicznych mordowniach dlatego dobrze abyśmy komfortowo czuli się w klubie fitness co też przełoży się na systematykę naszych treningów. Osobiście treningi personalne ukierunkowanie pod wyskok na terenie Warszawy prowadzę w klubie CityFit w sadyba Best Mall. W opinii mojej i moich podopiecznych ta siłownia spełnia powyższe warunki.

Jak znaleźć trenera personalnego w Warszawie który będzie w stanie rozwijać nasze zdolności skocznościowe

Wiele razy pisałem o tym gdzie można znaleźć odpowiednia osobę, odsyłam wiec do innych moich wpisów w tej kwestii. W tym miejscu podkreślę jedynie, że powinnismy znaleźć osobę kompetentna oraz taka z która będzie nam się przyjemnie współpracowało. Znalezienie takiego trenera personalnego to już duży krok na drodze do sukcesu.

Reasumując podstawowe zagadnienie trening plyometrycznego przedstawiłem w powyższym artykule. Dlatego też po jego wnikliwym przeczytaniu będziemy mogli zdiagnozować czy osoba do której się zgłosimy będzie w stanie pokierować nas odpowiednio. Zapytajmy naszego przyszłego trenera personalnego o to czy orientuje się w tym czym trening prowadzący do poprawy zdolności skocznościowych powinien się charakteryzować.

Pozostałe rodzaje treningów