Trening kulturystyczny

Kształtowanie sylwetki, kult ciała to obszary, które były obiektem zainteresowań ludzi od wieków, już Sokrates zwykł mawiać “Nikt nie ma prawa być wiecznym amatorem w dziedzinie treningu fizycznego. Tragedią człowieka jest zestarzeć się, nie zdając sobie sprawy z piękna i siły, do których zdolne jest jego ciało”. Gdy patrzymy na starożytne rzeźby i malowidła, prezentowane są na nich atletyczne ciała ludzkie, starożytni bogowie również byli prezentowani jako bardzo muskularne istoty. Umięśniona sylwetka wpisuje się w kanony piękna niemalże od początku istnienia człowieka, zanim jeszcze ktokolwiek wiedział co to jest trening oporowy i zdecydowanie długo przed tym jak powstał zawód trenera personalnego, a Warszawa nawet nie była w planach. Osobniki posiadające muskularną sylwetkę zawsze były bardziej atrakcyjne dla płci przeciwnej ponieważ, atletyczna sylwetka podświadomie sugeruje, że potomstwo będzie silniejsze i zdrowe a umięśniony osobnik będzie w stanie zapewnić bezpieczeństwo i pożywienie. Obecnie wybór partnera nie opiera się głównie na tym czy ktoś posiada duże mięśnie ale bardzo dużo nam może powiedzieć o człowieku i zawsze daje przewagę. Osoby posiadające atletyczną sylwetkę są zdecydowanie bardziej atrakcyjne dla płci przeciwnej, są lepiej postrzegane przez przyszłego pracodawcę oraz partnerów biznesowych. Ludzie, którzy na co dzień trenują nie tylko lepiej wyglądają dzięki czemu są lepiej postrzegani ale przede wszystkim mają dużo lepsze samopoczucie, więcej się uśmiechają oraz są bardziej pewne siebie, poniekąd wynika to ze świetnego wyglądu ale także z poczucia spełnienia i ilości endorfin. Każdy kto chce w końcu zaprezentować muskularną sylwetkę powinien rozpocząć indywidualne zajęcia kulturystyczne z trenerem personalnym.

Spis treści:

Opis:

Trening kulturystyczny charakteryzuje się tym, że głównym naszym celem tej aktywności jest zbudowanie jak największej masy mięśniowej. Jako trener personalny z Warszawy zdaje sobie sprawę, że wielu mieszkańców stolicy nie ma czasu zagłębiać się w bardzo skomplikowane systemy treningowe, które będą warunkowały hipertrofię dlatego też decyduje się na zajęcia indywidualne. Podczas personalnych treningów kulturystycznych skupiamy się na wywołaniu mikrourazów oraz wygenerowaniu odpowiedniej objętości po to by wywołać hipertrofię(rozwój włókien mięśniowych). Trening kulturystyczny powinien uwzględniać elementy siłowe prowadzące do wywołania jak największego napięcia mechanicznego oraz elementy o wysokiej objętości promujące stres metaboliczny. Połączenie tych dwóch markerów treningowych to najlepszy sposób na notowanie progresu. Jeśli chodzi o rozwój masy mięśniowej, technika ćwiczeń jest niezwykle ważna, jako trener personalny przykładam ogromną wagę do tego aby ćwiczenie były efektywne, korygując nieustannie technikę podopiecznych. Nie wchodząc w zagadnienia metod treningowych oraz metod progresji wykorzystywanych podczas treningów personalny ukierunkowanych na rozwój masy mięśniowej mogę które zostały poruszone tutaj, mogę stwierdzić że tym charakteryzuje się trening kulturystyczny.

Zalety treningu kulturystycznego

Najważniejszą zaletą treningu kulturystycznego jest oczywiście to, że ten rodzaj aktywności najlepiej ze wszystkich rodzajów treningu buduję masę mięśniową, oczywiście bardzo ważnym elementem jest również dieta i to nie tylko w kontekście “jeść dużo” ale o tym możecie przeczytać w poście “personalna dieta kulturystyczna”. Do mniej znanych zalet treningu kulturystycznego zaliczamy:

  • poprawa wydolności i kondycji
  • poprawa stanu kości i kolan
  • uregulowanie gospodarki hormonalnej (wzrost libido, spadek stresu)
  • kształtowanie charakteru
  • wzrost pewności siebie
  • lepszy sen
  • większa odporność
  • poprawa samopoczucia i zdrowia

Sprzęt wykorzystywany podczas treningu kulturystycznego

Podobno w prostocie tkwi siła, w przypadku treningu ukierunkowanego pod sylwetkę to stwierdzenie sprawdza się w stu procentach. Dobry trener indywidualny będzie zdawał sobie sprawę z tego, że trening powinien być prosty bo będzie przynosił najlepsze efekty, jednakże ciekawe wariacje i akcesoria wykorzystywane do treningu siłowego mogą wspomóc cały proces budowania masy mięśniowej oraz uczynić go mniej monotonnym. Do treningu siłowego możemy wykorzystać taki sprzęt jak:

  • Hantle
  • Sztangi
  • Maszyny typu hummer
  • Wyciągi
  • TRX
  • Drążek
  • Mini band
  • Gumy oporowe
  • Suwnica

Oczywiście sposób wykorzystania sprzętu zależy od naszych preferencji oraz pomysłowości trenera personalnego.

Przykładowe aktywności wykonywane podczas treningu kulturystycznego

Ćwiczenia wykonywane w czasie treningu kulturystycznego możemy podzielić według różnych systematyk. Wszystko zależy co przyjmiemy za kryterium podziału, bardzo często jednak ćwiczenia należące do tej samej kategori wg danej systematyki, należą też do jednej kategorii wg innego podziału.

Kryterium podziału złożoność ruchu

  • Wielostawowe  
    • Przysiad
     
    • Martwy ciąg
     
    • Wyciskanie leżąc
     
    • Wyciskanie żołnierskie
  • Izolowane  
    • Wypychanie nóg na suwnicy
     
    • Uginanie ramion na modlitewniku
     
    • Wyciskanie na maszynie typu hammer
     
    • Wznosy hantli na boki

Kryterium podziału jest zakres powtórzeń i złożoność ruchu:

  • Bazowe  
    • Wyciskanie leżąc
     
    • Uginanie ramion ze sztanga prostą stojąc
     
    • Przysiad klasyczny
  • Akcesoryjne  
    • Wyprosty nóg na maszynie
     
    • Rozpiętki butterfly
     
    • Wyprosty nóg na maszynie

Z tymi podziałami łączy się również zakres powtórzeń i procent ciężaru maksymalnego, więcej o tematyce programowania planów treningowych znajdziecie tutaj.

Gdzie w Warszawie można ćwiczyć kulturystyczne

Teoretycznie nawet w piwnicy na jednym z warszawskich blokowisk, ale jeśli zależy nam na komfortowych warunkach i optymalizacji czasu, doświadczenia z zawodzie trenera personalnego nauczyło mnie, że najlepszym wyborem są całodobowe kluby fitness. Ja polecam siłownie CityFit przy ulicy Powsińskiej w Sadyba Best Mall na Mokotowie, ogromny parking, po drodze na siłownie można załatwić wiele rzeczy a galerii, jakość sprzętu i wystrój na światowym poziomie.

Treningi Kulturystyczne z trenerem personalnym w Warszawie

Tak jak w przypadku każdego rodzaju treningów, tak i tutaj wybór trenera personalnego do najłatwiejszych nie należy z racji tego, że ilość osób oferujących zajęcia indywidualne jest bardzo duża. Całe szczęście podczas treningu kulturystycznego brak wiedzy trenera bardzo szybko wyjdzie. Tak jak w przypadku treningów funkcjonalnych trener może nam mydlić oczy, że dane ćwiczenia są skuteczne a w przypadku treningów odchudzających zwalać na brak dyscypliny w trzymaniu diety, tak w przypadku treningu kulturystycznego jeśli nie mamy żadnych efektów sylwetkowych i nie stajemy się silniejsi to po prostu bardzo prawdopodobne, że trafiliśmy albo na kogoś kto się kompletnie nie zna albo na osobę która swoj progres sylwetkowy zawdzięcza wspomaganiu farmakologicznymu i dość dobrym predyspozycjom a na prowadzeniu naturalnych osób się nie zna wcale. Jak wybrać trenera personalnego w Warszawie sprawdź tutaj.

Najważniejsze błędy podczas treningu kulturystycznego

W przypadku treningu pod budowanie masy bardzo ważne jest nie tylko to co robimy na treningu ale również, jak wygląda nasza regeneracja i dieta. Oczywiście dobór ćwiczeń i periodyzacja planu treningowego ze strony trenera osobistego jest niezmiernie ważna ale bez podstaw nasze efekty będą zdecydowanie gorsze. Proces budowania masy mięśniowej jest niezwykle skomplikowana, doświadczenie w zawodzie trenera personalnego pozwala mi stwierdzić ze do największych błędów zaliczamy:

  • Nieprawidłowa technika
  • Zbyt duży poziom tkanki tłuszczowej
  • Za duża objętość treningowa
  • Zbyt małe ciężary
  • Za duże ciężary używane w czasie treningowa
  • Brak spersonalizowanego planu treningowego
  • Brak personalnego podejścia do objętości
  • Za mała objętość treningowa
  • Zły dobór ćwiczeń
  • Nieodpowiedni skala RPE
  • Brak planu treningowego
  • Za mała ilość jednostek treningowych w skali tygodnia

Proces budowania masy mięśniowej jest zdecydowanie trudniejszy od odchudzania czy poprawiania wyników, postępy niestety  jest bardzo ciężko zauważyć i pomiary nie powinny się opierać tylko na obwodzie klatki czy bicepsa. Należy zaznaczyć że do budowania masy mięśniowej trzeba być przygotowanym, posiadać niski poziom body fatu, który jest kluczowy w kontekście wrażliwości insulinowej oraz bazę siłowa, która to pomoże utrzymać wysoka objetosc.

Zapraszam na wspólne zajęcia indywidualne

Trener personalny Amadeusz Majcher.

Zobacz także pozostałe rodzaje treningów

Dodaj komentarz