Dieta przy insulinooporności


Charakterystyka

Obecnie bardzo „popularna choroba” jednakże w przypadku większości osób owa patologia nie występuje. Na wstępie trzeba powiedzieć czym jest insulinooporoność. Jest to dysfunkcja naszego organizmu polegająca na na tym, że nasze komórki efektorowe nie są zdolne do zwiększenia pobierania glukozy z krwi a tym samym obniżenia jej stężenia poprzez przyspieszenie metabolizmu. Skrytykuje to w pierwszej kolejności tym, że nie metabolizowana glukoza magazynowana jest w postaci tkanki tłuszczowej a w dłuższej perspektywie, może prowadzić nawet do obumierania komórek trzustki. Oczywiście wrażliwość insulinowa spada wraz ze wzrostem poziomu tkanki tłuszczowej. Należy podkreślić, że oprócz diety i poziomu tkanki tłuszczowej w przypadku insulinooporności bardzo istotny jest trening, który to pozytywnie wpływa na insulinowrażliwość. Dobrym rozwiązaniem jest podjęcie współpracy z trenerem personalnym, który ma doświadczenie w tego typu zaburzeniach.

Dieta przy insulinooporności powinna bazować na eliminacji cukrów prostych – które wpływają na stężenie glukozy we krwi oraz unikaniu tłuszczy zwierzęcych i wykluczeniu kwasów tłuszczowych trans, które to upośledzają wrażliwość komórek na insulinę.

Jeśli uwzględnimy trening oraz będziemy się trzymać założeń dietetycznych i zredukujemy poziom tkanki tłuszczowej w przypadku większości osób reakcja organizmy na insulinę poprawi się.

W przypadku tego protokołu dietetycznego powinniśmy uważać na ilość białka w posiłkach ponieważ jest ono również insulinogenne. W owej diecie powinniśmy wybierać produkty o niskim indeksie glikemicznym oraz dbać o ilość błonnika.

Zalety

  • Poprawa gospodarki insulinowej
  • Lepsze samopoczucie
  • Więcej energii
  • Efektywna utrata masy ciała przy deficycie kalorycznym oraz treningu
  • Pomaga pozbyć się jednostki chorobowej

Wady

  • Niski potencjał anaboliczny, niekorzystna w kontekście kształtowania sylwetki i wyników treningowych u osób zdrowych
  • Konieczność eliminacji wielu potraw oraz alkoholu
  • Problematyczna w utrzymaniu dla osób jedzących „na mieście” – których w Warszawie nie brakuje  

Opinia trenera personalnego

Wiele aspektów diety charakterystycznej dla osób z insulinoopornoscią pozytywnie wpłynie na osoby zdrowe np.spożywanie odpowiedniej ilości błonnika czy unikanie tłuszczy nasyconych i kwasów tłuszczowych trans, jednakże nie polecam utrzymywać wszystkich jej założę osobom które są zdrowe  trenują w celu poprawy sylwetki. Jeśli zależy nam na rozwoju masy mięśniowej powinniśmy dbać o wrażliwość insulinową ale też utrzymywać poziom tego hormonu na jak najwyższym poziomie z racji na jego olbrzymi potencjał anaboliczny. Warto podkreślić, że poziom glukozy we krwi wpływa na naszą wydajność treningową.

Dodaj komentarz