Ćwiczenia i trening na łydki

Spis treści:  

Dlaczego mam słabe łydki?

Łydki to partia mięśniowa, której prawdopodobnie poświęcamy najmniej uwagi. Mało, kto zdaje sobie sprawę, że rozwój łydek jest analogiczny jak innych grup mięśniowych. Bez sprzecznie problem z ich rozbudową leży w braku konsekwencji i odpowiedniej objętości treningowej. W kwestii genetyki jest tak samo jak w przypadku bicepsów czy klatki piersiowej. Oczywiście możemy mieć lepsze lub gorsze predyspozycje co nie znaczy, że nie będziemy robić postępów. Prawdą jest, że niektórzy mają rozbudowane łydki sami z siebie i przez pryzmat tego twierdzimy, że do łydek trzeba mieć „gen”. Konsekwentna praca zaprocentuje rozbudową mięśni łydek nawet jeśli obecnie wyglądają jak patyki. W odróżnieniu od przedramion mięśnie łydek nie zaangażowane podczas innych ćwiczeń i nie rosną samoistnie, przy treningu ud nie wykonują one wystarczająco dużej pracy która by przekłada się na adaptacje treningowe i hipertrofię. Robiąc przysiady czy wykroki łydek nie zbudujemy. Przeczytaj artykuł i dowiedz się jakie ćwiczenia powinien zawierać prawidłowy trening łydek.
Trening łydek - podstawy
 

Anatomia

Nasze łydki zbudowane są z mięśnia płaszczkowatego i brzuchatego – czyli tak zwany mięsień trójgłowy łydki. Mięsień brzuchaty zbudowany jest z 2 głów i najmocniej jest zaangażowany podczas wspięć na palce z ugiętych stawem kolanowym. Mocniejsza Rekrutacja podczas treningu głowy bocznej lub przyśrodkowej zależy od ustawienia stopy. Jego przyczepy Mięsień pliszkowaty swym kształtem przypomina rybę plaszkę, jego mocniejsze zaangażowanie następuje przy wspięciach wykonywanych na wyprostowanym stawie kolanowym. Obydwa mięśnie swoje brzuśce kończą na najsilniejszym ściągnie w ciele człowieka – achillesie  

Trening mięśni łydek

Tak jak już wcześniej pisałem. Trening mięśni łydek wiele nie różni się od pozostałych grup mięśniowych. W odróżnieniu od innych grup mięśniowych wszystkie serie wykonywać do załamania mięśniowego ponieważ łydki są bardzo wytrzymałe. Pozostałe markery jak objętość treningowa czy ilość serii roboczych będą niezmienne. Oczywiście każde ćwiczenie możemy wykonywać w wielu wariacjach, jednonóż, n maszynie, ze sztanga czy hantlami. Jednakże możemy wyróżnić 3 podstawowe ćwiczenia na mięśnie łydek:
Trening łydek - wspięcia na palce stojąc
Wspięcia na palce stojąc – ćwiczenie które pozwala na operowanie dużymi ciężarami, podczas jego wykonywania mocniej zaangażowany jest mięsień płaszczkowaty.
Trening łydek - wspięcia na palce siedząc
Wspięcia na palce siedząc. Przede wszystkim podczas wykonywania tego rodzaju spięć najmocniej zaangażowany jest mięsień brzuchaty łydki. Godny uwagi jest fakt, że procentowe obciążenie poszczególnych glów zależy od ustawienia stóp.
Ośle wspięcia – są to wspięcia na palce ze zgiętym stawem biodrowym ale na wyprostowanym stawie kolanowym. Wszystkie z opisanych ćwiczeń polecam robić na podeście po to by w pełni zaangażować nasze mięśnie i pracować w pełnym zakresie ruchu  

Rada trenera personalnego

Jeśli chcemy mieć muskularne łydki musimy przygotować się na systematyczną pracę i poważnie traktować trening tej grupy mięśniowej. Słaba muskulatura naszych łydek wynika z tego, że olewaczo podchodzimy do tematu . Bezpodstawnie zrzucamy wszystko na genetykę. Niewątpliwie jeśli nie mielibyśmy umięśnionych bicepsów to nie usprawiedliwialibyśmy się kiepskimi predyspozycjami tylko szukali sposobu na poprawę tej partii. W przypadku łydek zazwyczaj olewamy tematy bo nie mamy genetyki…  

Dodaj komentarz