Jak długo powinien trwać trening?

Wstęp

Większość z nas, nie za bardzo lubi przesiadywać godzinami na siłowni. Jednakże wizja posiadania wysportowanej sylwetki jest u niektórych osób na tyle silna, że godzą się na spędzanie wielu godzin na treningach. Ale czy zawsze posiadanie atletycznej sylwetki musi się równać przeprowadzce na siłownie? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w dalszej części artykułu.

Czy dłuższy trening zawsze znaczy lepszy? 

NIE! Nie zawsze więcej znaczy lepiej. Jeśli jesteśmy w stanie wyrobić efektywną objętość treningową ukierunkowaną pod nasze cele w krótszym czasie niż zakładaliśmy, to w jakim celu mamy przesiadywać na siłowni? Od samej naszej obecności tam nasza sylwetka nie ulegnie zmianie. Jeżeli zrobisz uczciwy trening, szybciej niż zakładałeś to ciesz się z tego powodu i wracaj do domu zająć się czymś innym.  Lepiej mieć niedosyt z którego wynika zdecydowanie większa chęć do treningu niż być zmęczonym i na samą myśl o ciężarach mieć dreszcze. Jednakże jeśli nie jesteśmy w stanie wyrobić efektywnej objętości treningowej w czasie jakim zakładaliśmy to analogicznie musimy zostać trochę dłużej i dokończyć trening a nie biec do szatni bo minęło 60 min. Oczywiście istnieje wiele technik, które optymalizują czas treningu i pozwalają wykorzystać go znacznie efektywnej – dlatego też polecam z nich korzystać jeśli nie odbiją się one negatywnie na jakości naszego treningu.

Z czego powinien wynikać czas treningu

Długość treningu wynika przede wszystkim z naszych celi. Wiadome jest z triathlonista będzie musiał spędzać dużo więcej czasu na siłowni niż kulturysta bo tego wymaga jego dyscyplina. Jednakże w kontekście sylwetkowym na którym się skupiam w tym artykule na czas treningu największy wpływ efektywna objętość, którą możemy interpretować dwojako, w kontekście ilości serii roboczych oraz tonażu w skali tygodnia. Na ową objętość najbardziej wpływa nasz stopień wytrenowania, im mniej wytrenowani jesteśmy tym mniejsza objętość wystarczy aby stymulować nasze mięśnie a tym samym mniej czasu musimy spędzać na treningach. Wraz ze stażem treningowym aby wywołać hipertrofie musimy wykonywać więcej serii roboczych oraz dłużej odpoczywać pomiędzy seriami – co niestety wydłuża czas treningu. Długość czasu spędzonego na siłowni wynika też z tego na jakim etapie planu treningowego jesteśmy, w pierwszych 2 tygodniach bloku treningowego, które są stosunkowo łatwe, treningi trwają zdecydowanie krócej niż np. w tygodniu 6 pod koniec bloku.

Podsumowanie

Nie powinniśmy się do końca trzymać tego ile czasu mamy spędzić na siłowni, tylko co mamy na niej zrobić. 10-20 minut różnicy nie wpłynie negatywnie na nasze efekty a może przyczynić się do wzrostu motywacji treningowej. Wychodzę z założenia, że trening powinien trwać na tyle długo lub krótko abyśmy mogli wykonać to co sobie założyliśmy.

Dodaj komentarz